Studenti krajobrazne arhitekture Marta Ljevar, Andrija Rudak i Adriana Šišul sudjelovali su, u suradnji sa studentima ALU Petrom Kovačić i Antoniom Špernjak, u radionicama sa 7. razredom OŠ Pavleka Miškine na temu rijeke Save. Kroz tri termina radionica u trajanju po 2 školska sata na predmetu Likovne kulture studenti pokušavaju mladim učenicima prenijeti osnovna znanja i načela krajobrazne arhitekture i analize prostora. Kroz radionice fokusirane na prostor korita potoka Črnomerca, učenici stvaraju viziju budućnosti tog prostora za sve njegove aktere kroz proces demokracije, a uz minimalnu intervenciju studenata moderatora.
obuhvat potoka Črnomerca izabran za provođenje radionica
Za vrijeme prve radionice učenici odlaze na prostor korita i ondje zabilježavaju svoja zapažanja i doživljaje skiciranjem i fotografiranjem te o njima zajedno diskutiraju.
lijeva i srednja- učenici obilaze teren i zabiljezavaju svoje dojmove; desna- učenicima se prezentira vrijednost vodenih tokova u urbanim sredinama i vrijednost njihovog toka u urbanističkom razvitku grada
Ove informacije kasnije služe kao podloga za izradu prijedloga prostorne intervencije te pokazuju na koje sve načine je moguće dublje sagledati prostor.
neka od zapažanja učenika: lijeva- napuštena kuća trenutno nastanjena beskućnicima; srednja- deponiji smeća; desna- napuštena tvornica u razrušenom stanju
skice učenika: lijeva- prikaz cjelokupne situacije te nazočnost jake i glasne prometnice na sjeveru; srednja- prostor nastanjen mnogim beskućnicima i napuštenim mačkama; desna- napuštena i razrušena tvornica
Na drugoj radionici učenici prikupljene informacije i stavove prenose u treću dimenziju kroz izradu maketa. Zbog vrijednosti razumijevanja šireg ekosustava, potrebno je prilikom planiranja prostora, osim ljudskih aktera uzeti u obzir i one životinjske i biljke, stoga se učenici potiču na podjelu u grupe fokusirane na te aktere.
lijeva- učenici izrađuju model životinjskog skloništa; srednja- svaka grupa zabilježava pozitive i negative prostora prema zadanom akterima te načine za isticanje ili rješavanje tih pojedinosti; desna- učenici izrađuju model boravišnog prostora za ljude
Učenici s fokusom na ljudske aktere izrađuju maketu boravišnog prostora uz korito potoka Črnomerca u koji uključuju mnoštvo elemenata kako bi zadovoljili potrebe što većeg broja korisnika.
lijeva i srednja- izrada boravišne zone kao vizije budućnosti tog prostora; desna- gotova maketa boravišnog prostora okruženog raznovrsnim vegetacijom, kantama smeća te uređenom stazom s mogućnošću prilaska vodi i prelaska na drugu stranu
S druge strane, učenici s fokusom na životinje izrađuju prototip životinjskog skloništa čiju instalaciju predviđaju pored/u koridora potoka.
lijeva- modeli skloništa u procesu izrade; srednja- gotov prototip kućice za ptičice; desna- gotov prototip skloništa za žabe
Na trećoj, završnoj radionici učenici finalno iznose sva svoja zapažanja i prijedloge budućih prostornih intervencija na post-it papiriće te zatim ove informacije organiziraju u mentalnu mapu.
lijeva- neki od zabilježenih zapažanja; srednja- ispunjavanje post-it papirića; desna- izrada mentalne mape
Konačno, učenici izrađuju kućicu za ptice koju postavljaju u dvorište OŠ Pavleka Miškine kao simbol novostečenog razumijevanja krajobraza i začetka kontinuirane brige za okoliš.
lijeva- gotova mentalne mape; srednja- izrada kućice za ptice od prirodnih materijala; desna- gotova kućica za pričice obješena u dvorištu škole
Izrada strukture i vođenje radionica: Petra Kovačić, Andrija Rudak i Adriana Šišul
Priprema za radionice: Marta Ljevar, Petra Kovačić, Andrija Rudak, Adriana Šišul i Antonio Špernjak
Autor fotografija: Antonio Špernjak